Beszédfejlődési zavarok óvodáskorban

2015 okt 05
2015 okt 05

szerző: Zoller Mária

Minden korban, de különösen az óvodás korban nagyon fontos a beszéd és beszélgetés. A média egyre erősebb hatása (TV, számítógépes játékok, okostelefonok, közösségi média, kevesebb (mese)olvasás) és a folyamatosan növekvő külső ingerek hatásaként is egyre gyakrabban megfigyelhető a családoknál is az a jelenség, amikor a verbális kommunikáció fokozatosan háttérbe szorul, így a beszélgetések száma is csak csökkenten vannak jelen. Mindezen tényezők együttesen kihatnak a nyelvelsajátítás menetére is. Az, hogy gyermekünk helyesen tanuljon meg beszélni tehát több komponensből tevődik össze.

Gyermekkorban különböző beszédfajtákat különböztetünk meg. Van az én (egocentrikus) központú beszéd, ahol a gyermek saját magával beszélget. Érdemes odafigyelni, sok információt tudunk meg a gyermek gondolatairól, lelki világáról és arról, hogy épp akkor mi az ami leginkább foglalkoztathatja. Van a szocializált beszéd, mely az egymás közötti érintkezés funkcióját szolgálja.

Az óvodás gyermek beszédfejlődésének egyik célja a folyamatos, összefüggő beszéd megjelenése. Gyermekünk szókészlete rohamosan fejlődik óvodás korban. Óvodába lépéskor 3.000, majd iskola előtt 6.000-re emelkedik. Képeznünk kell az új kifejezéseket, szóhasználatokat is. pl: technikai fejlődés, űrhajó, rakéta stb. Meg kell említeni itt a gyermek szóhasználatait, melyeket ő talál ki. pl: fodrász-hajszabó bácsi, anyacsavar párja az apacsavar stb.

Óvodáskorban többféle beszédhiba létezik. A késői beszédfejlődés rendszerint környezeti ártalom következménye. Leegyszerűsödött beszédnek azt tekintjük, amikor a gyermek nem kap megfelelő példát a mondatszerkesztéshez, beszédhasználathoz. Kiejtés és beszédritmus zavarok- mozgásszervi zavaroknak tekintjük többek között a pöszeséget, dadogást, raccsolást. Ezeket a hibákat az óvodában kell korrigálni, természetesen a család bevonásával együtt. Hazánkban nagyon szép eredményeket érnek el a szakembereink ezen a téren.

Mi lehet az oka a beszédhibának?
Például a helytelen légzéstechnika, mely azt jelenti, hogy a gyermek nem tud a levegővel gazdálkodni és akkor és ott vesz levegőt, amikor az elfogyott. Van olyan hiba, amikor nagyon halkan, vagy kiabálva beszél a gyermek. Ismerünk olyan hibát is, ahol helytelen a hanglejtés. Versmondás közben kántál, vagy együtt mondott szövegben „kö-szön-jük-szé-pen-vi-szont-kí-ván-juk" elhúzza a szöveget. Az is beszédhiba, ha ékezetek nélkül beszél, vagy felcseréli a hosszú magánhangzókat a röviddel. Akármilyen beszédhibával rendelkezik is a gyermek, fontos, hogy iskolás korra korrigáljuk, hiszen megnehezítheti az olvasás-írás-nyelvtanulás helyes használatát.

Az élettani beszédhibák a fejlődés velejárói, ezen hibák javítását szakemberek (rendszerint logopédusok) végzik el. Élettani pöszeségről akkor beszélünk amikor a gyermek pontatlanul képezi az egyes hangokat. Veleszületett tényezők is állhatnak a kialakulás hátterében, mely lehet akár az áll rendellenessége vagy fog problémák. Másik gyakori jelenség, az ún. élettani dadogás. Ilyenkor a gyermek rosszul veszi a levegőt és beszédében megakad, hangokat, szótagokat ismétel. Okai az öröklés, születéskori agykárosodás, vagy pszichés zavarok is lehetnek. Ha a beszéd ritmusában és ütemében zavar keletkezik, az a hadarás. Kialakulásának oka lehet örökletes, de a rossz beszédpélda vagy akár egy születéskori agykárosodás is szerepet játszhat. Amikor a beszéd hangszíne megváltozik, akkor orrhangzóságról beszélünk. Általában az m, n, ny betűk hangzanak az orrban. Veleszületett okok, melyek az orrhangzóságot okozhatják lehetnek a száj padhasadéka, érszűkület az orrgarat-üregben. Szerzett okai lehetnek a bénulás, nátha vagy akár egy orrpolip. Ezen esetekben elsősorban gégészeti vizsgálatot érdemes elvégeztetni, majd a diagnózis alapján kell a gyermeket kezeltetni.

Amennyiben gyermekünk csak 3 éves kora után kezd el beszélni azt megkésett beszédfejlődésnek tekinthetjük. Kialakulásában itt is szerepet játszhatnak örökletes tényezők, de sajnos a koraszülés illetve különböző szülési sérülések is okozhatják. Mindenképpen a gyermekorvos és a fül-orr-gégész szakorvos vizsgálata meghatározó a korrigálásban.

Gyermekünk beszédére, beszédfejlődésér érdemes fokozottan odafigyelnünk, hiszen a mondandójából következtethetünk akár a lelki állapotára is, emellett az időben észrevett beszédproblémák már rövid idő elteltével, folyamatos gyakorlással könnyen orvosolhatóak.

Nálunk a Heidi óvodában óvónőink természetesen minden nap tanítják és gyakorolják a helyes beszédet, kiejtést a gyerekeknek, majd 5 éves kortól a szakszerű logopédiai felmérés is megtörténik.

Kérdése van? Esetleg van véleménye, tapasztalata a témában? Örömmel veszem üzenetét, meglátását. Írja le a komment részben.

39 hozzászólás

  1. Kedves Mária!

    Kislányom 5 és fél éves, és a mondatokban sokszor nem jól használja a szavakat. (pl: nem azt mondja, hogy felöltözöm, hanem azt, hogy felvetkőzöm). Jár az oviba logopédiára, alapozótornára, fejlesztő pedagógushoz. Mit tudok tenni, hogy ez nála javuljon, hova járassam, vagy otthon milyen gyakorlatokat tudnék vele csinálni. Köszön előre is válaszát: Andrea

  2. Kedves Mária!
    2 év 4 hónapos kisfiam még csak néhány szót tud kimondani, de az utóbbi időben elkezdte a szótagokat felcserélni pl. Tompa helyett azt mondja, hogy pa-tom
    Ez miért lehet? Forduljunk szakemberhez?
    Válaszát előre is köszönöm!

  3. Tisztelt Hölgyem!
    A kèrdèsem az lenne, hogy 2 èves kislànyom pàr hònapja elèg szèpen, èrthetően beszèl, 6-7 szòt is összerak, mondatokat mond, bàr mèg lassan. Pàr napja viszont èszrevettem, hogy a szavak vègèn a ,,k" betűt nèha 2-szer, 3-szor is megismètli, ma màr a ,,t"-t is elkezdte. Mi lehet ennek az oka?! Elèg zavarò ès fèlek, hogy valami idegi oka van...
    Vàlaszàt előre is köszönöm!
    Tisztelettel:
    Mària

  4. Tisztelt Mária!
    Az unokám 4 éves, értelmes, okos, szókincse felér egy 5-6 éves gyerekével. A probléma, hogy több betüt nem ejt tisztán. Így a g, gy, k.,s , l
    Próbáljuk javítani, de akkor inkább elhallgat. Nem tudom magától kitisztul-e beszéde, vagy forduljunk szakemberhez. Jár óvodába, de mondása szerint ott jónak kell lenni, és nem beszél sokat. mikor mennek érte szülei, onnantól be nem áll a szája.
    Nagyon szépen köszönöm előre is a válaszát, hogy hogyan lehetne segíteni neki.
    Üdvözlettel: Szilvia

  5. Hat éves fiú unokám még mindig nem beszél érthetően, ezért is nem ment iskolába, logopédus foglalkozik vele, de fejlődést nem igen tapasztalunk. Mi a teendő ilyenkor, félek az iskolától nem fog tudni teljesíteni rendesen.

  6. kérdésem az volt, hogy a fejhangon való beszéd 3-4. éves korban hibának minősül e .Egyébként más beszédhibája nincs.

  7. tájékoztatások érthetőek, de én azt kérdeztem, hogy a3-4. éves korú kisfiúnál a fejhangon való beszéd hibának minőssül e?

  8. érthető volt a tájékoztató, de az én kérdésem a következő volt: 3-4.éves fúnál a fejhangon való beszéd hibának minősül e ?

  9. Segitseget szeretnek kerni! Elsö kis babám, most már 4 éves. 2 éves volt manjd nem mikor el indult. Beszelni 2és fél évesen kezdet, de még most sem beszel összettet mondatokal csak szavakat mond. Spanyol orzagban élunk! angolul szolalt meg mi szülök magyarul beszelünk hozá ovi sajnos ki marat , 3 évesen el indultuk de ki hagytuk a covid 19 miat. Ami a lényeg nem tugya ki fejezni magát ahogy az ö korabeli gyerekek ! amit mond: anya ki mondja de pici korátol ugy hiv : BEBE ,nem Fiát, villa az szuk, és ahogy beszél gyorsan akarja elmondani amit akar de nem tugya és tac...ta.. ojan mintha dadogna!sok szo van amit tud de nem tugya ki mondani hejesen. Hallás vizsgálat volttanácstalan vagyok ! Elore is koszonom elnézést hejes irás miat.

  10. Kedves Mária!

    Kisfiam januárban volt 3 éves, körülbelül 2 éves kora óta magánhanzózva beszél. Ma már folyamatos mondatokat mond így, de vannak szavak amiket tisztán kimond. Hallásvizsgálat rendben van,mi okozhatja?

    Köszönöm a válaszát!

  11. jo napot tisztteltt holgyem eloszor is el,nezest kerek a hejtelen iraser slovak alam porgar vagyok,csak torom a magyar nyelvett.van egy 4eves kis fiam aki februarba totlti az 5eves kort enekelni tud magyaru slovaku verseket meg tanul.de beszeni nem nagyon csak az alapokat anya kel tea anya kel eni anya pisinikel kakani kel cia kutya repulo megyuk haza kel ad ide ijhen apreo doolgokat mond csak amit meg avto nem ezeket a szavakat hasznaja atalaba jarok vele logopedusho es pedo psichriaTRIAN IS VOTAM VELE HOL ASZT MONTAK AFAZIA de en utana olvastam a neten es ot ugy irja hogy akik ballaesetet vagy agy verzest vagy ijent kaptak azok nak lehet ojan prooblema de ijen az en gyerekemel nem tortet 2evet nemett orszagban elttuk mama most ithon 2eve ezel hogy jar ovodaBA MAGYAR NYELVUBEN nem mindig meg nem mindet ert meg ha mondoom neki de tob nyire megf ert mindet a llogopedus szerit nics semi baja kerem agyyonka tanacsot nekem elore is koszonom pisini nem pisil be se nem kakal be

  12. jo napot tisztteltt holgyem eloszor is el,nezest kerek a hejtelen iraser slovak alam porgar vagyok,csak torom a magyar nyelvett.van egy 4eves kis fiam aki februarba totlti az 5eves kort enekelni tud magyaru slovaku verseket meg tanul.de beszeni nem nagyon csak az alapokat anya kel tea anya kel eni anya pisinikel kakani kel cia kutya repulo megyuk haza kel ad ide ijhen apreo doolgokat mond csak amit meg avto nem ezeket a szavakat hasznaja atalaba jarok vele logopedusho es pedo psichriaTRIAN IS VOTAM VELE HOL ASZT MONTAK AFAZIA de en utana olvastam a neten es ot ugy irja hogy akik ballaesetet vagy agy verzest vagy ijent kaptak azok nak lehet ojan prooblema de ijen az en gyerekemel nem tortet 2evet nemett orszagban elttuk mama most ithon 2eve ezel hogy jar ovodaBA MAGYAR NYELVUBEN nem mindig meg nem mindet ert meg ha mondoom neki de tob nyire megf ert mindet a llogopedus szerit nics semi baja kerem agyyonka tanacsot nekem elore is koszonom

  13. Tisztelt Mária!
    Kisfiam 2 és féléves múlt,de szülein kívül,más nem érti mit mond.Van egy-két szó,amit szépen mond,más egyébként "katyvasz".Szépen szótagolva mondom,és teljesen mást mond vissza.Viszont,ha csak a szótagokat kérem,szinte hibátlan,de ezt is csak ha kedve van,nehéz a figyelmét lekötni.Későn kezdett el a beszéddel próbálkozni,másfél éves elmúlt.Sajnos (vagy nem) nem ismerek senkit aki hasonló gonddal küzdene.Válaszát előre is köszönöm.

  14. Kedves doktornő
    5 éves elmúlt kisfiú unokám. Érthetetlenül beszél a szülők értik de én nem , többször kijavítottam és mutattam hogy kell kimondani egy egy szót . Amíg ott voltam és figyelmeztettem, hogy így mond ki, időnként kimondta helyesen. Ritkán találkozunk, így amikor újból találkozunk ismét rosszul mondja ki a szavakat. Sokszor semmit sem értek abból amit mond.
    Sz betű helyett F
    G betű helyett K
    D betű helyett T
    Í betű helyett E
    A szülők értik de ez szerintem nem jó így.
    Sajnos én nem szólhatok mert a menyem megsértődik. A szavak kijavítása sem tetszik a menyemnek.
    Így is ritkán mehetek hozzájuk.
    Messze lakom az unokáimtól bár országon belül..

    1. Menyének mondja hogy mindenképp vigye logopédushoz.Én is gyerekkoromban saját nyelvet használtam,és elvártam (anyai elmondás szerint) hogy mindenki más is azt a nyelvet használja.Bár elmondásuk szerint azt is értetettem amit ők mondtak.Logopédushoz járattak mert neki feltünt hogy a "saját nyelvben" nem használok cs-ty-gy-stb betüket.Később 6évesen elkezdtem folyékonyan beszélni hiba nélkül.Azt mondták szüleimnek hogy semmi bajom nincs ,szimplán nem akar anyanyelven beszélni.

  15. Ha belekezdene a mondatába és látja h nemmegy neki akkor inkább elhalgat és elmutogatja,vagy visit eggyet 🙁 kihez kellene fordulni?az idegovoshoz voltunk vele ő gyogyszereket irt neki,de a beszédje változatlan,mit tegyunk?

  16. A fiam 2,5 éves korátol kezdte a dadogást,már egy fél éve gyogyszereket szed,és most inkább már a mutogatast vette át,mert fél beszélni,mitől alakulhatott ki ez nálla,idegi probléma lehet a háttérben?vajon elmulik,kikezelődik?nagyon félek h megmarad nálla

  17. Kedves Mária !

    A lányom 4,5 éves, megkésett beszédfejlődésű. Az utóbbi időben ( kb 3 hónap) ugrás szerű javulás lépett fel. Viszont elkezdett dadogni, és nyávogni , azaz beszéd közben fel viszi a hangsúlyt. Mit tehetnék ?

    Köszönöm válaszát :
    Mária

  18. Fiam 5 éves és többnyire magánhangzókkal beszél.Mit tudok vele itthon gyakorolni vagy el kellene vinnem kivizsgálásra? Köszönöm válaszát

    1. Kedves Eszter!

      A mai törvények szerint 5 éves kortól kötelező a logopédiai vizsgálat minden óvodában. Ezt a vizsgálatot szeptemberben el kellett végeznie a logopédusoknak az ország összes óvodájában. A felmérések után kiderül,hogy ki az a kisgyermek akinek problémája van a beszédjével és ezeket a gyermekeket fejleszteni kell. A logopédusok heti rendszerességgel látják el a körzetükbe tartozó fejlesztésre szoruló kicsiket. Tehát, igen, már látnia kellett volna szakembernek és, ha problémát észleltek a beszédjében, akkor már fejleszteni kellene. Ha eddig nem tették, akkor sürgősen pótolják.
      Boldog Új Évet Kívánok:

      Zoller Mária

  19. Kedves Mária! Szeretném a segítségét kérni.Felneveltem 3 gyermeket. Most a 4. unokám kétésfél éves.Csak szavakat mond, vagy azokat is lerövidíti. Pl: nektarin helyett csak tarin, jó éjszakát helyett éjszakát. Hiába próbáltam rövidebb mondókàkat tanítani nem mondja utánam,sem velem. Előfordul hogy plusz szótagot épít be a kimondott szóba. Nem kérek helyett, nem pekerek. Aggódom ez miatt,mert a gyermekeim és a többi unokám ebben a korban már mondatokban beszéltek. Előre is köszönöm a segítségét. Szné Marcsi.

    1. Kedves Nagymama!

      Úgy gondolom, aggódásra semmi ok nincsen. Vannak gyermekek, akik később kezdenek el beszélni, vannak, akik korábban. Amennyiben nincs gond a gyermek hallásával, én nem erőltetném a "helyes" beszédet. Mondókákat is csak úgy próbálnám, hogy én mondom hangosan, mintha "magamban beszélnék". Nem várnám el, hogy mondja utánam. Ha annyiszor hallotta már tőlem, akkor előbb-utóbb úgyis elkezdi mondani. Az én pedagógiai 31 éves tapasztalatom alatt, volt már 4 éves kislányom, aki nem szólalt meg. Aztán egyszer csak elindult a beszéd és azóta le sem lehet "lőni" 🙂 Ha nem volt még hallásvizsgálaton, oda vigyék el, és ha minden rendben vele, akkor türelemmel várjanak. El fog kezdeni szépen beszélni. Amennyiben 5 évesen sem beszél helyesen, akkor vannak olyan logopédusok, akik kifejezetten " beszédindító" foglalkozást tartanak. De most még nem ajánlom.

      Sok szép együtt töltött időt kívánok!

      szeretettel: Zoller Mária

  20. Kedves Mária!
    Kisfiú unokám jövő februárban lesz 5 éves.3 éves korában kezdett el beszélni amikor felkerült óvodába.De még most sem beszél folyamatosan.Kisebb tőmondatokban.Óvodában azt mondták, hogy el kell menni a pedagógiai szakszolgálathoz.Most nem értem akkor
    logopédus fog majd járni az óvodába hozzá?
    Mondókákat énekeket szépen mondja, van amit selypesen kicsit.
    Az óvónők azt mondják, hogy kommunikációval van problémája.
    Várom válaszát!Üdvözlettel.

    1. Kedves Nagymama!

      Kis unokájának azt javasolnám, hogy egy logopédus szűrésre vigyék el. A logopédus megállapítja, hogy milyen típusú elváltozást tapasztal, ha egyáltalán van probléma. Az óvodákban kötelező minden 5 éves gyermeknek logopédiai szűrésen részt venni, és ha szükséges, igen a logopédus kijár az óvodába a gyermekhez. Mivel csak kisebb tőmondatokban beszél unokája és a kommunikációval van probléma az óvónénik szerint, én ajánlanám, hogy otthon sok mesét olvassanak neki és egy-egy rövidebb mesét utána bábokkal játszanak el.( bábokat lehet készíteni gyümölcsből, zöldségből is, nem kell drága pénzért vásárolni) Ez többek között fejleszti a szókincsét és fejlődik a kommunikációja is.

      Remélem segíteni tudtam!

      üdvözlettel: Zoller Mária

  21. Tisztelt Mária.
    A fiunk 3 éves volt áprilisban.
    Németországban élünk 13 éve a gyermekem édesanyja lengyel.Én csak magyarul beszélek a fiammal a párom lengyelül.A fiunk 1 éves kora óta jár bölcsödébe idén áprilistól óvodába.Sajnos az ovodában jelezték .hogy gyermekünk nem igazán kommunikál a többiekkel és csak 1 gyerekkel játszik együtt és csak maga nyelvén beszél néha valamit amit senki nem ért az oviban.Voltunk hallásvizsgálaton,ott mindent renben találtak,csináltak 1 logopédus felmérést ahol megállapították hogy a fiunk nagyon keveset ért a németből.Itthon egész jól elvagyunk a másik 2 nyelvvel.Ha az édesanyja beszél hozzá akkor lengyelül válaszol ha pedig én magyarul.Magyarul sokkal több szót ismer a fiunk és kb 1 hónapja elkezdett magyarul 4-5 szóból álló mondatot is összerakni hellyel közzel nyelvtanilag helyesen.De csak magyarul lengyelül csak szavakat mond.Most ott tartunk hogy a logopédus azr ajánlotta hogy az édesanya csak németül beszéljen a gyermekünkkel amig a német megerősödik,és plusz heti 2 alkalom logopédussal.Egyébként mi a párommal németül kommunikálunk.
    Kíváncsiak lennénk az ön véleményére Mária.

    Üdvözlettel Sándor

    1. Tisztelt Sándor!

      Jól megbonyolították a saját életüket! Persze ezt viccből írom! Nos: Amennyiben Önök otthon a kedves feleségével németül beszélnek egymással, úgy nekem is az a meglátásom,hogy a gyermeküket se "közösítsék" ki a "családi" nyelvből. Ez ugyanis része lehet annak,hogy kisfia nem akar kommunikálni a többiekkel. Ettől függetlenül én az anya és az apa nyelvet sem mellőzném teljes mértékben. A tanácsom: Ha mind a hárman együtt vannak,akkor németül beszéljenek mindannyian. Ha az édesanya kettesben van a kisfiával ( apuka nincs otthon),akkor én a lengyelt javasolnám és,ha az édesapával van kettesben a gyermek ( anyuka nincs otthon),akkor pedig a magyart. Így egyértelmű a kicsi számára,hogy kivel milyen nyelven kell kommunikálnia.

      Remélem segíthettem!

      Szép éveket kívánok: Mária

  22. Tisztelt K.Anikó!

    Aggodalomra semmi ok! Kis unokája jelenleg három nyelven tanul beszélni. Természetes,hogy először "raktározza" a szavakat, mondatokat, gondolatokat. Mi felnőttek szoktuk mondani, hogy: "ahány nyelven beszélsz,annyi ember vagy" Nos kérem szépen ennek a kicsi fiúnak ezt egyszerre kell megtanulnia és megtapasztalnia. Másként gondolkodik egy magyar, másként egy angol és másképp egy arab ember. A szavakat is másképpen rakjuk össze,ahány ország annyi nyelvtan. Egyszóval én azt mondom,hogy nem kell aggódni,egyszer csak megszólal a kis unokája, viszont akkor mindhárom nyelven beszélni fog! 🙂

    Remélem megnyugtattam!

    Minden jót kívánok!

    Szeretettel: Mária

  23. Kedves Mária!
    A kisfiú unokám most lesz május 15-én 3 éves, de szinte egyáltalán nem beszél. Egy-egy szót mond tisztán (családtagok nevét, nem, ), néhány szót nem tisztán, de ezen kívül csak mutogat és hangokat ad, de nem szavakat. A nővére most lesz 6 éves, ő már 1,5 évesen tudott szavakat mondani, és nem sokkal később beszélni kezdett. Aggódom a kisfiú miatt, bár nagyon vegyes nyelvi környezetben van, ami esetleg magyarázata lehet ennek a lemaradásnak. Születésétől Portugáliában élt, édesanyja magyarul beszél hozzá és a nővéréhez, édesapja arabul. Otthon a szülei egymással sokszor angolul kommunikálnak. Aztán egy évet töltöttek Magyarországon, akkor leginkább a magyar nyelvet hallotta, de most 8 hónapja arab nyelvű környezetben van. Édesanyja és testvére változatlanul magyarul beszélnek hozzá, de e mellett a legtöbbet az arab nyelvet beszélik körülötte. Elképzelhető, hogy csak ez az oka annak, hogy még egyáltalán nem beszél?
    Várom megtisztelő válaszát, Üdvözlettel
    K. Anikó

  24. Kedves Mária!
    A kisfiam 4 éves múlt októberben és újabban feltünően gyakran szembesülünk az alábbi helyzetekkel a beszédje során:
    1. sokszor mintha, nem találná a megfelelő szót és többször is megismétel egyes szavakat/szótagotat egy mondatban (pl. "hogy ... hogy ... hogy ..." vagy "kérek ..rek ...rek") beszélgetés közben
    2. a másik jelenséget nagyjából 3 hónapja vettük észre és mostanában mintha egyre sűrűbben fordulna elő. Ilyenkor megakad a beszélgetés közben egy-egy szó előtt és láthatóan erőlködik, hogy folytatni tudja a mondanivalóját.
    Mint ahogy Ön is írta, a mi óvodánkban is jelezték, hogy 5 éves kortól végzik a logopédiai felmérést. Bár az óvónők szerint ebben a korban nem kell még aggódni emiatt, de mint szülők szeretnénk segíteni neki, hogy javuljon a beszédkészsége.
    Lenne bármilyen módszer vagy technika, amit Ön javasolna ez esetben?

    Válaszát előre is köszönöm!

    1. Kedves Kristóf!

      A leírt probléma szerencsére orvosolható! 🙂 Az első kérdésem az lenne ,hogy tanul-e a gyermek valamilyen nyelven az anyanyelve mellett? Amennyiben igen, akkor ez a jelenség oka, ugyanis 4-5 éves korig raktározzák a gyerekek az idegen szavakat, majd elkezdik használni. Ilyenkor előfordul,hogy gondolkodik egy-egy szó kimondása előtt, hiszen az agyban benne van magyarul is és a tanult nyelven is a válasz. Amennyiben nem tanul idegen nyelvet, akkor pedig azt jelenti,hogy a gyermek gondolatai előrébb tartanak,mint a beszédje. Ez okozza ezeket a "dadogás" szerű akadozásokat. Egészen 5 éves korig semmi teendő, utána megvizsgálja a logopédus és eldönti,hogy szükség van-e bármilyen terápiára? A szülő abban tud segíteni,hogy többször bátorítja gyermekét,hogy nyugodtan mondja lassabban,nem kell kapkodni. Remélem tudtam segíteni!

      üdvözlettel: Zoller Mária

      1. Kedves Mária!
        Köszönöm szépen a válaszát és a tanácsait! Alapvetően magyarul beszélgetünk vele, de időnként előfordul, hogy német nyelvű közösségbe kerülünk, ill. hogy német mondókákat mondogatunk neki. Sokszor érdeklődő, hogy bizonyos szavakat, hogyan kell mondani németül?
        Az utóbbi napokban örömmel tapasztaltuk, hogy szinte teljesen megszűnt a fenti probléma. Ahogy azt Ön is tanácsolta, igyekeztünk bátorítani, hogy "Csak nyugodtan, lassan. Gondold át, hogy mit szeretnél mondani", stb. Az eddigiek alapján ez úgy tűnik segített neki.

        Még egyszer köszönöm a tanácsait!

        üdvözlettel,
        H. Kristóf

        1. Kedves Kristóf!

          Nagyon örülök,hogy segíthettem és annak meg külön örülök,hogy ilyen gyorsan eredmény is lett.

          üdvözlettel: Z. Mária

  25. Kedves Marcsi,
    manapság nagyon népszerűek a beszédindító tornák: bhrg, ayres terápia. Hogy döntsem el, hogy melyiket válassszuk, ha a szakemeberek szerint a kettő üti egymást?

    1. Tisztelt Marianna!

      Köszönöm a kérdést!
      Mint anyuka és nagymama elsőre azt mondanám,hogy hallgasson a szívére és az szerint válasszon a két lehetőség közül.
      Mint pedagógus a következőket tanácsolnám: Amennyiben az a probléma,hogy a gyermek elmúlt pl: 3 éves és még semmit nem mond,akkor szakember segítségével meg kell vizsgálni,hogy neurológiai problémáról van-e szó, vagy sem. Ha igen,akkor az Ayres terápiát javasolnám. Amennyiben gyermekünk mondogat ugyan dolgokat, ha kedve támad, de a megszerzett ismereteit nem használja közlésre, sőt dühös, ha nem értik meg, de nem tesz semmit annak érdekében, hogy megértesse magát,nos ekkor a BHRG-t ajánlanám. Tulajdonképpen mindkét fejlesztési formának egy a végeredménye,beszédre bírni a gyermeket.
      A beszédfejlődés előfeltételei: a hallás, a beszédkésztetés, a nyelvi minta, a környezeti feltételek. Amennyiben ezek a feltételek adottak a családban és a közösségben,ahova jár a gyermek nincs miért aggódnunk!
      A hallást könnyen tudjuk ellenőrizni,hogy rendben van-e,de ebben a gyermekorvos is segít, ha bizonytalanok vagyunk.
      A beszédkésztetés rajtunk múlik,hiszen ha megvárjuk míg a gyermek elkéri a játékot és nem azonnal odaadjuk,akkor rákényszerítjük,hogy megszólaljon.
      A nyelvi mintát tőlünk felnőttektől sajátítja el, hiszen mi is beszéddel kommunikálunk gyermekünkkel és a családon belül a többi családtaggal.
      A környezeti feltételek pedig akkor adottak,ha elég inger éri a gyermeket.

      Remélem megnyugtató választ tudtam adni!

      Sok sikert kívánok, szeretettel: Zoller Mária ( Marcsi)

    1. A mai törvények szerint 5 éves kortól kötelező a logopédiai vizsgálat minden óvodában. Ezt a vizsgálatot szeptemberben el kellett végeznie a logopédusoknak az ország összes óvodájában. A felmérések után kiderül,hogy ki az a kisgyermek akinek problémája van a beszédjével és ezeket a gyermekeket fejleszteni kell. A logopédusok heti rendszerességgel látják el a körzetükbe tartozó fejlesztésre szoruló kicsiket.
      5 éves kor alatt még nem kell aggódniuk a szülőknek, hiszen a gyermeke szókincse, beszédje a közösségben napról-napra fejlődik.

      Köszönöm a kérdését!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram